keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Montako kertaa voi laihduttaa viimeisen kerran?

Kuinka monta kertaa laihduttamisen tai elämäntapamuutoksen voi aloittaa uudelleen? Olen laihduttanut elämäni aikana kymmeniä ja kymmeniä kiloja. Silti olen edelleen ylipainoinen ja taas laihduttamassa, tällä kertaa toivon sen olevan viimeinen kerta. Tosin niin mä oon tähänkin asti luullut joka kerta ja silti olen taas tässä tilanteessa.







Miksi laihduttaminen sitten on niin hitsin hankalaa? Aina toitotetaan joka paikassa, että painon pudotus on helppoa, mutta pudotetun painon ylläpitäminen on vasta se todellinen työvaihe. Mä oon eri mieltä asiasta. Painonpudotus on ihan yhtä hankalaa, ehkä jopa vaikeampaa, kuin painon ylläpito. Ainakin tällaiselle jojoilijalle, joka ainakin jollakin tasolla on saanut aineenvaihduntansa sekaisin jatkuvalla lihon-laihdun-menetelmällä. Olen aina ihaillut ja kadehtunitkin ihmisiä, jotka saavat dieetin ekalla viikolla useita kiloja pois, vaikka ne ovatkin nestettä, mutta kyllähän se pienempi vaakalukema vaan motivoi kummasti. Itsehän en ole tuossa onnellisessa tilanteessa, mutta toisaalta fakta on se, ettei rasva viikkotolkulla pala 3-4:n kilon viikkovauhdilla. Tietenkin alkuun olisi kiva saada kunnon buusti, sitä salaa aina dieetin alussa toivoo vaikkapa kunnon noro-virusta, tosin itsehän en tunne sanaa ruokahaluttomuus, joten luultavasti silloinkin istuisin vessanpöntöllä vetämässä suklaata hyvällä omallatunnolla...


Tammikuussa vaihtoreissun jälkeen aloittaessani taas laihduttamista erään tutun PT:n vetämässä nettivalmennusryhmässä, vedin ekan viikon ihan tasan tarkkaan ohjeiden mukaan ja olin innostuksesta soikeana. Mutta mitä tapahtui viikon jälkeen? Vaaka ei hievahtanutkaan alaspäin! Kuinka epäreilua, olin viikon syönyt terveellisesti ja kuvittelin jo näyttäväni vähintään fitness-lehden kansikuvatytöltä, mutta ei, sama pullukka katsoi edelleen peilistä takaisin. Siinä vaiheessa olisi tehnyt mieli heittäytyä maahan ja vetää kunnon itkupotkuraivarit, olen epäonnistunut, minut on tuomittu lihavaksi, minulla on lihavuusgeeni, aineenvaihduntahäiriö tai vähintään kilpirauhasen vajaatoiminta. Totuushan oli tietenkin, etten kärsinyt mistään muusta, kuin lyhyestä kärsivällisyydestä. Jokainen tietää, että rasvan palamiseen menee aikaa x-määrä, riippuen kehonkoostumuksesta, unesta, liikunnasta ym. asioista. Mutta silti sitä odottaa ihmettä. Ihmettä, joka viikossa tai vähintään kahdessa muuttaa sinut fätistä fitiksi, olethan ollut niin tunnollinen noudattaessasi ohjeita. Kärsivällisyys on asia, jota olisi kiva omistaa laihdutusprojektissa, joskus se vaan tuntuu olevan muuttanut kokonaan naapuriin. Jos ei parissa päivässä vaatteet ala tuntua löysemmiltä, tekisi mieli kokeilla jotain toista vaihtoehtoa, vaikkapa kaalikeittodieettiä, superidieettiä, nutrausta, cambridgeä, 5:2 tai mehupaastoa. Olen kokeillut läpi varmasti kaikki maailman dieetit ja tiedän, ettei oikotietä onneen ole. Silti välillä on kiva heittää itsensä siihen kuplaan, että voisi laihtua 10 kiloa kuukaudessa, vaikka järki sanoo sen olevan mahdotonta. Sitä saattaa taas tsempata viikon, kaksi tai jopa kolme ja noudattaa ohjeita täysillä, sitten alkaa taas kyllästyttää, kun mitään ei tapahdu ja tekee mieli lopettaa koko homma. Kuitenkaan siihen nykyiseenkään olotilaan ei ole tyytyväinen ja jo parin päivän päästä aloittaa koko rumban uudelleen. Välillä koko laihdutus tuntuu kiertävän kehää, mutta kyllä mä joku päivä vielä pääsen siihen tasaisempaan olotilaan!



Missä tilanteessa olen nyt? Tammikuun lopussa tätä projektia aloittelin ja siitä kiloja on pudonnut nyt 9. Aikaa on mennyt 9 kuukautta eli keskimäärin se tarkoittaa kiloa kuukaudessa. Ei mikään hurja tahi, joku toinen olisi pudottanut samassa ajassa -20 kg. Omalla kohdallani en voi olla kovin tyytymätön, vaaka voisi yhtä hyvin näyttää + 10kg ja sekös vasta ärsyttävää olisikin. Normaalipainoon on matkaa reilu 15kg ja sitä tässä tavoitellaan kaikin keinoin ennen kesää 2016. Kesä meni painonpudotuksessa aika lailla reisille, liikaa viiniä, ainakin vaa'an mielestä. Mutta nyt syksyllä homma jatkuu taas, tosin 1.5 viikkoa sitten vedin sellaiset raakasuklaaöverit, ettei mitään järkeä! Mutta onhan tässä taas 10 päivää vedetty hyvin ja nyt ollaan taas hyvällä matkalla kohti tavoitetta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti